VOORWOORD
VOORWOORD:
Zoals de bekendste opmerking van de beste midvoor in het aforismen verzinnen luidde: 'Elk nadeel heeft zijn voordeel.'
Dat
is zeker van toepassing bij autisme; alhoewel vooral een laag EQ en
verminderde sociale vaardigheden zeker een handicap zijn, hebben
autisten ook
som mige zeldzame en nuttige eigenschappen, zoals:
-nauwkeurigheid
-een totaal ander manier van denken en kijken
-eerlijkheid
-opmerkzaamheid
-uithoudingsvermogen
-opmerkzaamheid
-gevoel voor details
-logica
-geconcentreerdheid en focus
-zeer uitgebreide kennis van bepaalde onderwerpen
-zelfs een eigen soort humor
Niet elke autist is een Rainman, en dat hoeft ook niet, ook niet elke jongen wordt een topvoetballer, wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen.
Uiteindelijk wil ieder mens erbij horen en gerespecteerd, nuttig en geliefd zijn.
AUTISTISCHE BURNOUT:
AUTISTISCHE BURN-OUT:
Volledige uitputting als het gevolg van jarenlang (onbewust) proberen om autistische eigenschappen te onderdrukken, vanuit de wens 'normaal' mee te kunnen doen in de maatschappij.
AUTISME IN HET KORT:
Bij autisme lopen de verbindingen tussen de neuronen in de hersenen niet zo vlot. Vergelijk het met elektrische bedrading die in de knoop zit. Je weet dan niet altijd goed welk signaal waar vandaan komt of wat ermee moet gebeuren.
Wanneer er te veel signalen (prikkels) binnenkomen, raakt een autist overprikkeld en krijg je in sommige gevallen een melt-down. Een melt-down is een toestand waaruit de autist zichzelf maar met veel moeite kan bevrijden.
Het
brein is overbelast, de autist kan de prikkels niet filteren, of
interpreteren en krijgt hierdoor een soort kortsluiting in het hoofd.
Dit
kan zich uiten in extreme woede-aanvallen, huilbuien of compleet
dichtklappen. Dit zorgt ervoor dat autisten minder makkelijk verbanden
zien, the bigger picture ontglipt ze, ze verliezer zichzelf in details.
Het verstoort een normale ontwikkeling.
Autisten
kunnen daarentegen een buitengewoon sterke focus hebben, sterker dan
die van gewone mensen, op voorwaarde dat ze geboeid zijn door datgene
dat hun focus vereist. Ze kunnen er zichzelf in verliezen en hun
omgeving wordt dan totaal buitengesloten.
Autisme
is moeilijk uit te leggen aan mensen die het niet uit de eerste hand
ervaren. (Zelf autistisch zijn of iemand met autisme in de naaste
omgeving hebben, bedoel ik daarmee.)
Een
autist denkt van buiten naar binnen, dus probeert aan de hand van
ontelbare details, die vaak als een chaos ervaren kunnen worden, tot een
beeld, een narratief, een betekenis, een groter plaatje te komen, wat
mensen met autistische eigenschappen soms tot grote
(poëtische) kunstenaars kan maken.
VOORSPELBAARHEID
Mensen
met autisme hebben voorspelbaarheid nodig omdat hun brein anders werkt.
Zintuiglijke prikkels komen zonder filter binnen, waardoor het lastig
is om hoofd- en bijzaken
te onderscheiden. Ze zien alle details.
Op
een school waar Suzanne laatst kwam, was een leerling die tijdens de
les opstond. Suzanne: ‘De zwemles ging niet door, maar op het bord stond
nog aangegeven dat er wél zwemles was. Dat leidde
hem zó af, dat hij op moest staan om het weg te halen. Het moét
kloppen, anders begrijpt zijn brein de wereld niet.’
De wereld moet kloppen, dat is echt een noodzaak voor leerlingen met autisme.
Maar
er klopt natuurlijk
heel veel niet in de wereld. Als je zorgt dat het op school wél gaat
zoals aangekondigd, dat het een veilige omgeving is, kunnen ze van
daaruit leren omgaan met het feit dat de wereld niet altijd betrouwbaar
is. Dan kun je groeien.
VERANDERINGEN
BIJ HET OUDER WORDEN
Vaak wordt autisme
bij ouderen, ook in de zorg, niet goed herkend doordat men zich
compenserend camouflagegedrag heeft eigen gemaakt. Door de veranderingen
die gepaard gaan met het ouder worden, komen ouderen met autisme
opnieuw (of voor het eerst ernstig) in de problemen. Hun
copingstrategieën werken niet langer. Of zij kunnen zich niet aanpassen
aan veranderingen, zoals pensionering, lichamelijke achteruitgang, het
verlies van naasten of opname in een zorginstelling.
VAN BUITEN NAAR BINNEN DENKEN
Een
autist denkt van buiten naar binnen, dus probeert aan de hand van
ontelbare details, die vaak als een chaos ervaren kunnen worden, tot een
beeld, een narratief, een groter plaatje te komen, wat
mensen met autistische eigenschappen soms tot grote (poëtische)
kunstenaars woordkunstenaars kan maken.
De
ander kant, van binnen naar buiten denken, verpest als het ware the
beautiful chaos die het leven en poëzie kan zijn, door vanaf
de eerste zin alles in een stram (letterlijk in de vorm van vaste
versvormen, zoals het sonnet) te gieten.
----------------------------------
KENMERKEN VAN AUTISME EN DE VERSCHILLEN MET ADHD:
KENMERKEN VAN AUTISME EN DE VERSCHILLEN MET ADHD:
Autisme heeft heel veel verschillende kenmerken. sommige subtiel, sommige zeer overduidelijk en ook bekend bij het grote publiek. dit is vooral gekomen door de film Rainman, met acteurs Dustin Hoffman als über autist Raymond Babbitt en Tom Cruise, twee broers, die in een trektocht door Amerika elkaar beter leren kennen.
Hoewel
de eigenschappen van autisme in de film behoorlijk uitvergroot zijn,
(niet elke autist kan kaarten tellen, of in één oogopslag zien hoeveel
lucifers er gevallen zijn, of op welke dag iemand geboren is, direct in
0,2 seconden berekenen) zijn er wel aspecten die typerend zijn, zoals
alles altijd volgens een vaste routine doen, altijd dezelfde merkkleding
gebruiken, mensen niet aan kunnen of durven
kijken.
Ik noem ze hier allemaal op en ga er daarna uitgebreider op in:
-het
lichaam:
Autisten voelen ofwel overal van alles, of ze zijn totaal onwetend van hun lichamelijke behoeften.
Ze
voelen de wasmerkjes van hun kleding op hun rug kriebelen, ze voelen
een koude tocht waar iemand anders totaal geen weet van heeft, ze hebben
last van de warmte, ze hebben last van de kou, ze hebben last van
scheefstaande voorwerpen (hoewel
dit meer voor komt bij mensen met een Obsessive Compulsive Disorder:
OCD), kortom; het leven van een autist is zwaar, het valt allemaal niet
mee.
Wat
je ook vaak ziet, is dat ze als
kind zijnde totaal tekeer kunnen gaan als ze in een nieuwe situatie
komen, bijvoorbeeld de eerste keer naar de kleuterschool of de eerste
keer naar de kapper.
Of
de eerste keer een andere
jas aan, ze zijn gewend aan de jas, dus het wordt gillen en krijsen als
ze bijvoorbeeld naar de c&a moeten om een nieuwe jas uit te zoeken.
Ze zijn oprecht helemaal overstuur schieten
snel in de stress door dit soort dagelijkse dingen en gebeurtenissen.
Dit is niet te begrijpen voor laten we zeggen normale mensen, de zogenaamde 'normies'.
Wat
we ook zien is vaak een ongelofelijke moeilijke manier van slapen;
onrust en constant piekeren, wat autisten vaak doen werkt ook door in de
nacht.
Ze
kunnen vaak niet naast iemand anders slapen, ook niet als ze getrouwd
zijn, omdat ze niet tegen de lichaamswarmte of de geur kunnen, ze zijn
heel gevoelig voor lichamelijk contact.
Het
is zo dat ADHD en autisme enigszins op elkaar lijken. Het gaat bij
beide om een verkeerde, tussen aanhalingstekens, verwerking van
prikkels. ADHD-ers in het algemeen worden sneller afgeleid en zijn heel
impulsief en hebben geen geduld.
Een autist loopt eigenlijk achter met de informatieverwerking, zo kan men het eigenlijk zien.
Want
zijn brein moet alles verwerken, het heeft
niet een snelle filter voor wat wèl en niet belangrijk is op dat
moment, dus daarom is het ook aan veel autisten niet aan te raden om
auto te rijden. Omdat
tijdens het besturen van
een auto moeten honderden, duizenden prikkels razendsnel gefilterd
worden op datgene wat wel relevant is, zodat alleen de belangrijke
informatie overblijft.
Bijvoorbeeld:
er
staan overal borden langs de kant van de weg: u nadert een
voorrangsweg, 30 km maximum snelheid, 50 km, 70 km, let op: over 50
meter komt een verkeersdrempel, hier niet parkeren, kijk uit over 100
meter een wegversmalling.
Een
autist ziet alles, hij ziet dat de bushalte nieuwe affiches heeft, hij
ziet dat iemand bezig is met grasmaaien. ze slorpen alle informatie die
er te zien is, zonder enige begrenzing naar binnen.
Hij ziet alles, behalve misschien de weg waarop hij moet rijden.
Vandaar dat sommige autisten geen auto mogen rijden, het wordt in ieder geval niet
aangeraden.
Het
is niet echt verboden in de wet, maar ze moeten soms wel een speciaal
examen doen, om te kijken of de persoon met autisme het aan kan.
En veel ADHD-ers mogen ook geen auto rijden, omdat zij te impulsief zijn en geen geduld hebben, in het algemeen gesproken.
ADHD
kan een gevaar zijn op de weg. dit blijkt uit Amerikaans onderzoek:
adolescenten en volwassenen met ADHD hebben vergeleken met controles
vaker ongelukken, meer snelheidsovertredingen en meer
rijbevoegdheids-ontzeggingen.
Dit
kan behalve met de concentratieproblemen en impulsiviteit bij adhd, ook
samenhangen met (jonge) leeftijd, alcoholgebruik in het verkeer en man
zijn.
Deze
factoren verhogen het risico op ongelukken in het algemeen. de
medicatie voor adhd doet over het algemeen de ernst van de ADHD afnemen,
en bevordert de rijvaardigheid in onderzoek in simulators en op de weg.
Informatie over de keuring voor het rijbewijs bij ADHD is te vinden op de website van het CBR.
ADHD is de afkorting van Attention Deficit
Hyperactivity Disorder.
In
Nederland spreken we meestal van een aandachtstekortstoornis of
hyperactiviteitsstoornis. iemand met ADHD is vaak hyperactief, impulsief
en heeft problemen
met aandacht.
Er bestaan drie typen ADHD:
ADHD-i:
deze vorm
van Attention Deficit Hyperactivity Disorder staat ook bekend als add.
mensen met ADHD hebben vaak last van aandachtstekort of
concentratieproblemen. hyperactiviteit en impulsiviteit komen bij dit
type ADHD vaak minder voor.
ADHD-h: de kenmerken van dit type ADHD zijn aanhoudende hyperactiviteit en impulsiviteit
ADHD-c: ook wel het gecombineerde type genoemd. mensen met
dit type ADHD hebben kenmerken van beide vormen. het gecombineerde type komt het meest voor.
Typische ADHD kenmerken zijn:
-onder je niveau presteren: het zit er wel in maar het komt er niet uit
-chaos in je hoofd of een 'vol' hoofd
-snel wisselende stemmingen
-prikkelbaarheid of woede-uitbarstingen
-verstrooid zijn
-afwezig of dromerig zijn
-chronisch te laat komen
-veel twijfelen en niet gemakkelijk een beslissing kunnen nemen
-geen overzicht over tijd of geld
-enthousiast aan iets beginnen, maar het vervolgens niet afmaken
-bij interesse geen last van concentratieproblemen, anders wel
-moeite met ontspannen
-dingen eruit flappen
-teveel geld uitgeven
-niet lang stil kunnen zitten
-innerlijke onrust
-vreetbuien
-overgewicht
-alcohol- en drugsproblemen
-somberheid
-angstklachten
-relatieproblemen
-slaapproblemen
Hoe voelt adhd?:
Het is lastig om daar een antwoord op de geven omdat iedereen ADHD anders
ervaart. er zijn wel veel overeenkomsten.
Het
meest opvallende kenmerk zijn de concentratieproblemen die veel mensen
met ADHD ervaren. ze krijgen dingen niet mee, letten niet op of vergeten
iets snel.
Mensen
met Attention Deficit Hyperactivity Disorder hebben constant het gevoel
dat er een tv in hun hoofd aanstaat op 10 kanalen tegelijk.
Sommige
mensen ervaren ook constante ruis of muziek in hun hoofd. de mate van
hyperactiviteit en impulsiviteit verschilt per persoon: de een kan geen
seconde stilzitten of zijn mond houden, de ander kan dat wel maar
ervaart
meer innerlijke spanning of onrust.
De
één komt door impulsief gedrag in contact met de politie, bij de ander
blijft dit beperkt tot dingen eruit gooien die niet tactvol
zijn.
Hoe herken je ADHD?:
Mensen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
herken je vaak aan de concentratieproblemen of het aandachtstekort.
Daarnaast zijn ze vaak ook hyperactief en impulsief.
Hyperactiviteit herken je aan niet stil kunnen zitten, wiebelen, vaak opstaan of druk en luid praten.
Impulsiviteit betekent niet goed kunnen remmen: dingen eruit flappen, spullen
kopen die je eigenlijk al hebt of niet nodig hebt, ruzie maken terwijl dat helemaal niet de bedoeling was, teveel drinken enz.
Autisme
is een aangeboren ontwikkelingsstoornis waarbij
kinderen zich over het algemeen op een andere manier ontwikkelen dan
hun leeftijdsgenootjes, op een ander tempo of in een andere volgorde.
Informatie
wordt door hun hersenen op
een andere manier verwerkt dan gebruikelijk. er wordt geschat dat ruim 1
procent van de nederlandse bevolking een autisme spectrum stoornis
heeft. Mannen worden over het algemeen eerder met autisme geboren dan
vrouwen. de oorzaak van autisme is nog niet bekend.
De genoten opvoeding of het gedrag van de ouders speelt geen rol bij
het ontstaan van autisme. Wel is autisme vaak erfelijk.
In
oudere teksten over autisme kan je meerdere begrippen
tegenkomen, zoals: klassiek autisme, het syndroom van asperger of
PDD-NOS die begrippen gebruikt men niet meer. er is nog één diagnose en
die noemen we ASS (Autisme Spectrum Stoornis). met het woord ‘spectrum’
geven we aan dat autisme
in verschillende verschijningsvormen bestaat, waar je in meer of
mindere mate last van kan hebben. De verschillende vormen van autisme
worden dus niet langer benoemd.
Symptomen
autisme:
Als je autisme hebt, heb je vaak last van:
-sociale
en communicatieve beperkingen: als je de
meest uitgesproken vorm van autisme hebt sluit je je vaak volledig af
voor contact met andere mensen. ook kan het voorkomen dat je juist heel
graag contact wil maken met anderen, op een manier die vreemd overkomt
op andere mensen. soms is er bijvoorbeeld sprake
van eigenaardig woord- of taalgebruik.
-moeite met het verwerken van informatie:
als
je autisme hebt ben je vaak gevoelig voor bepaalde prikkels, heb je
moeite met het verwerken van lichaamstaal en vind je het lastig om
plotseling te schakelen tussen situaties.
-het
herhalen van bepaalde patronen:
als
je ASS hebt houd je je graag vast aan bepaalde patronen, heb je
bepaalde routines waar je niet graag van afwijkt en kan je geobsedeerd
bezig
zijn met voorwerpen, onderwerpen, vrijetijdsbesteding of hobby’s.
Niet iedereen met autisme vertoont dezelfde kenmerken. deze kunnen van tijd tot tijd verschillen en zijn
afhankelijk van iemands stemming en de situatie.
Er
zijn wel symptomen die bij een groot deel van de mensen met autisme
voorkomen. deze symptomen zijn onder te verdelen in sociale en
communicatieve beperkingen, vaste rituelen en moeite met veranderingen.
Vooral het begrijpen van lichaamstaal en het aanvoelen van de gevoelens van anderen is bij mannen vaak
veel minder goed ontwikkeld dan bij vrouwen.
Er zijn heel veel mannen die meer met hun verstand doen dan met hun gevoel. Ze
denken rationeel, ze houden zich graag aan de feiten en reageren
oplossingsgericht op emotionele problemen. dat noemen we geen autisme.
we stellen pas een diagnose als je gedrag of je manier van denken je op
één of andere manier belemmert
in je sociaal en maatschappelijk functioneren.
Sociale en communicatieve beperkingen:
-onvermogen om gevoelens, interesses, drijfveren en dergelijke aan te voelen en onder woorden te brengen
-geen besef dat de ander een andere belevingswereld heeft dan
je zelf hebt
-de ander niet kunnen aanvoelen
-je niet op het gevoel van de ander kunnen afstemmen
-rationeel, feitelijk en logisch denken
-woordgrapjes niet begrijpen
-niet anders dan eerlijk kunnen zijn, ook als dit sociaal ongepast is
-de betekenis van lichaamstaal (non-verbaal gedrag) niet kennen
-sociaal onaangepaste lichaamstaal in onder meer het oogcontact, gelaatsuitdrukkingen of gebaren
-beperkte behoefte aan sociale contacten
-onvermogen vriendschappen en liefdesrelaties aan te gaan of te onderhouden
Moeite met veranderingen:
-weerstand
voelen tegen en angst hebben voor zowel grote als kleine veranderingen
in het leven zoals verhuizen, afspraken in de agenda die niet door
kunnen gaan, maar ook het eten van onbekende
gerechten of het dragen van nieuwe kleding of spontaan uitgenodigd
worden door vrienden of familie
-de wereld klein en overzichtelijk houden en zo voorspelbaar mogelijk maken
-vasthouden aan vaste gewoontes en sterk hechten aan orde en netheid
-overgevoeligheid of juist ongevoeligheid voor prikkels,
bijvoorbeeld geen pijn of kou voelen, of niet tegen bepaalde stoffen of geuren kunnen
Vaste rituelen:
-sterk hechten aan gewoontes en vaste rituelen, ook als die sociale problemen geven
-beperkte, vaste en soms diepgaande interesses
-stereotype spraak, bijvoorbeeld vaak dezelfde zinnen en woorden gebruiken
-vaak bepaalde bewegingen herhalen
Talenten:
Naast bovenstaande ‘beperkingen’ heeft iemand met autisme vaak ook een hoop talenten.
Zo
zijn ze vaak erg gedetailleerd, eerlijk en zorgvuldig. veel mensen met
autisme werken in de ict, een beroep dat vaak goed bij ze past.
Compensatiegedrag:
Er zijn ook mensen met autisme aan wie je dat bijna niet kunt merken. ze vertonen wel symptomen van autisme, maar
weten deze symptomen te verbloemen door hun gedrag.
Vooral
mensen met autisme die gemiddeld of meer dan gemiddeld intelligent
zijn, vertonen compensatiegedrag. dit betekent dat zij zichzelf
hebben aangeleerd hoe ze zich in een bepaalde situatie moeten gedragen.
Ze hebben bijvoorbeeld geleerd dat ze iemand moeten aankijken tijdens een gesprek of dat het ‘normaal’
is om iemand te vragen hoe het met hem of haar gaat.
Medicatie:
Mensen
met ADHD of ADD krijgen vaak het medicijn ritalin voorgeschreven. dit
bestaat uit (dextro)methylfenidaat, en dat geeft dat geeft eigenaardig
genoeg bij mensen met ADHD een soort kalmte in de hersenen, terwijl het
in principe juist een psychostimulerend middel
is.
Ritalin
en gerelateerde medicijn beperken de heropname van dopamine in de
synapsen van de hersenen, en merken als adderall bevorderen juist de
aanmaak van dopamine.
Daarom
wordt aan kinderen liever de eerste soort voorgeschreven, dit om
ongewenste gewenningsverschijnselen te voorkomen. aan oudere patiënten
wordt vaker dextroamfetamine voorgeschreven,
omdat bij 70% van volwassenen medicijnen van het type methylfenidaat
niet werken.
Het zorgt voor een grotere vrijgave van dopamine en serotonine en dat zorgt er, simpel uitgelegd,
ervoor dat de hersenen meer doelgericht bezig zijn en niet worden afgeleid door bijzaken.
Dat is eigenlijk het doel van dopamine, je bent helemaal gefocust op op één ding,
bijzaken worden even naar de achtergrond gedrongen, zodat je alle aandacht op de taak kan richten die je aan het doen bent.
Dopamine
is een boodschapper-hormoon dat ervoor zorgt,
dat je het gevoel hebt dat iets belangrijk is. het gaat vooral om
levensbelangrijke zaken, zoals voedsel, water, seks, en beloningen in
het algemeen.
Alles
wat plezier geeft aan het lichaam
en het voortbestaan van levensbehoudende zaken, geven een dopamine flow
als het gevonden wordt; het is eigenlijk de prikkel om door te gaan.
Het
zorgt er ook voor dat je meer
prioriteiten gaat stellen in de hersenen. daardoor werkt dit soort
medicatie zo goed bij ADHD en ADD, het geeft een soort van geestelijke
rust in de hersenen.
Maar volgens mijn idee zouden
autisten misschien hier ook gebaat mee zijn, zodat ze misschien niet zo snel geprikkeld worden en getriggerd worden.
Het lopen in hetzelfde cirkeltje:
Er zijn nog nog veel meer dingen, die pas opvallen na een langere tijd met iemand uit het autistisch spectrum om te gaan.
Bijvoorbeeld
altijd op dezelfde zitplaats te willen zitten in de stadsbus, altijd
dezelfde kleren aan willen hebben, dezelfde route nemen naar
bijvoorbeeld school of winkel.
Maar
soms worden
ook mensen uit het autistische spectrum een beetje moe van zichzelf en
dan durven ze een keer een andere route te nemen of of uit hun
comfortzone te komen en te experimenteren, maar dat vergt wel een stapje
extra. Het kost moeite, maar het is nodig om uit
de eigen vicieuze geestelijke cirkel te komen.
VERTRAAGD SNOEIPROCES VAN HERSENCELLEN ROND DE GEBOORTE
Autisme
heeft te maken heeft met het (vertraagde) snoeiproces van hersencellen
in de periode rond de geboorte. Men zou kunnen zeggen dat autisten meer
hersenen hebben, maar minder verbindingen.
Daardoor kunnen zij gerichter en met meer
detail denken. Moeite hebben ze echter met 'breed' denken en verbanden
leggen. Ze hebben dus moeite met het integreren van verschillende
soorten informatie, het grotere plaatje en overzicht.
WAT IS ER NU PRECIES AAN DE HAND IN DE GRIJZE MASSA?
WAT IS ER NU PRECIES AAN DE HAND IN DE GRIJZE MASSA?
Wat is autisme?
Met
autisme bedoelen we autisme-spectrum stoornis (ASS). Vroeger
onderscheiden we verschillende soorten autisme: klassiek autisme,
Asperger en PDD-NOS (Pervasieve Development Disorder-Not
Otherwise Specified) en McDD. Deze onderverdeling wordt steeds meer
losgelaten.
Bij
mensen met autisme verloopt de informatieverwerking in de hersenen op
een andere manier. Daardoor
hebben ze vaak moeite om sociale situaties goed in te schatten en
vinden ze het lastig om met veranderingen om te gaan. Andere dingen
kunnen juist weer heel gemakkelijk zijn zoals het heel nauwkeurig werken
of het snel kunnen zien van details.
Lang
werd gedacht dat autisme een levenslange aandoening was, maar steeds
meer wetenschappers vinden het beeld van autisme als levenslange
onveranderlijke aandoening te zwart-wit. Het is een
ontwikkelingsstoornis,
het beloop is niet altijd goed te voorspellen. Als de diagnose al op de
kinderleeftijd gesteld is, kan een kind zich zo ontwikkelen dat in de
loop van de puberteit eigenlijk niet meer gesproken kan worden van
autisme.
Ook
kan een kind in de puberteit of de volwassenheid pas vastlopen en dan
de diagnose krijgen. En tenslotte kan een jongere in de loop van de
puberteit een andere psychiatrische aandoening dan het oorspronkelijke
autisme
krijgen.
Autisme
uit zich bij iedereen anders. Wat iemand lastig vindt of waar iemand
juist goed in is, verschilt per persoon. Wel hebben alle mensen met
autisme met elkaar gemeen
dat ze moeite hebben om andere mensen goed te begrijpen en aan te
voelen. Omdat ze moeite hebben met overzicht en het onderscheid tussen
betekenisvolle hoofd- en bijzaken, hebben ze ook veel behoefte aan vaste
patronen en voorspelbaarheid.
Mensen
met autisme worstelen vaak met gewone alledaagse dingen. Het is daarom
belangrijk dat ze leren herkennen welke situaties lastig zijn,
signaleren wanneer de stress oploopt en vaardigheden aanleren
om met deze situaties en oplopende stress om te gaan.
We weten niet precies hoeveel mensen met ASS er zijn. Op basis van onderzoeken in binnen- en buitenland lijkt een percentage
van 0,7 tot 1 procent van de bevolking aannemelijk.
Wat zijn de kenmerken van autisme?
Sociale situaties
zijn ingewikkeld
Mensen
met autisme kunnen moeite hebben om te begrijpen wat andere mensen
bedoelen. Doordat ze taal letterlijk nemen, de toon niet opmerken of
non-verbale communicatie
(gezichtsuitdrukkingen, gebaren, toon) niet begrijpen.
Daarnaast
vinden ze het moeilijk om contact met anderen te maken of een gesprek
te voeren. Soms hebben ze minder behoefte om interesses
te delen. Sociale situaties zijn vaak ingewikkeld. Zo is het voor hen
lastig om in te schatten welk gedrag verwacht wordt en kunnen ze
ongepast of onhandig reageren.
Herhalende
vaste gedragspatronen en specifieke interesses
Mensen
met autisme kunnen geobsedeerd bezig zijn met bepaalde voorwerpen,
onderwerpen of hobby's. Vaak klampen mensen met autisme
zich (angstvallig) vast aan bepaalde gewoonten, volgorde in
handelingen, vaste routines en patronen.
Zij hebben een angstig en geobsedeerd verlangen naar gelijkblijvendheid en kunnen in paniek raken als er een detail in de omgeving verandert. Ook hebben ze vaak zeer rigide denkpatronen die bescherming bieden tegen teveel prikkels. Mensen met autisme zijn vaak over- of juist ondergevoelig voor zintuigelijke prikkels.
Autisme en andere psychiatrische problemen (comorbiditeit)
Het
is mogelijk dat iemand naast autisme nog een
andere psychiatrische probleem heeft. Dit wordt ook wel comorbiditeit
of een comorbide stoornis genoemd. Denk bijvoorbeeld aan ADHD,
angststoornis, depressie, eetstoornis of oppositioneel gedragsstoornis.
Uit onderzoek blijkt dat bij ongeveer 70 procent van
de kinderen en jongeren met autisme psychiatrische comorbiditeit
voorkomt.
Hoe verklaren we gedrag van mensen met autisme?
HOOFDSTUKKEN
IK EN DE DINGEN
-een boek over autisme-
- in de box/out of the box
- kleuterschool
- naar de lagere school
- vriendjes? not me
- Rainman?
- wat is er nou precies aan de hand in de grijze massa?
- een narcist is een plant die bloeit in de kou
- implosies/explosies
- schuilkleren en troosthondjes
- hulpmiddelen en tips en trucs
- partners en familie
- een eigen kamer, een plek onder de zon
- een eigen wereld
- obsessies
- de diagnose -eindelijk
- maak van je afwijking je beroep?
- altijd in de Wajong?
- leven met gemiste kansen
- uniek maar eenzaam
- elk nadeel heb zijn voordeel
- advies en goede raad
- toekomst en slotwoord
MELTDOWNS
WAT IS EEN AUTISTISCHE MELTDOWN?
Een
meltdown is een intense reactie op overweldigende omstandigheden
-een volledig verlies van gedragscontrole. Mensen met autisme hebben
vaak moeite om uit te drukken wanneer ze zich overbezorgd of overweldigd
voelen, wat leidt tot een onwillekeurig coping mechanisme - een
meltdown.
WAT TRIGGERT AUTISTISCHE MELTDOWN?
Meltdowns
en shutdowns worden meestal veroorzaakt door hoge niveaus van stress,
tot een punt waarop
de persoon met autisme niet langer in staat is om ermee om te gaan.
Deze kunnen worden uitgelokt door elke situatie, en kunnen het resultaat
zijn van een opeenstapeling van stressvolle gebeurtenissen over een
periode van tijd (uren, dagen of zelfs weken).
MELTDOWNS
Veel
autistische mensen hebben meltdowns. Het publiek vindt het vaak
moeilijk om autistische
meltdowns en driftbuien uit elkaar te houden, maar het zijn heel
verschillende dingen. Als uw familielid of de persoon die u begeleidt
een meltdown heeft, zoek dan uit hoe u erop kunt anticiperen, de
oorzaken ervan kunt identificeren en de frequentie ervan
kunt minimaliseren.
Een
meltdown is een intense reactie op een overweldigende situatie. Het
gebeurt wanneer iemand volledig overweldigd wordt door de huidige
situatie en tijdelijk
de controle over zijn gedrag verliest.
Dit
verlies van controle kan verbaal tot uiting komen (bv. schreeuwen,
gillen, huilen), lichamelijk (bv. schoppen, uithalen, bijten) of op
beide
manieren.
Een
meltdown is niet hetzelfde als een driftbui. Het is geen slecht of
stout gedrag. Wanneer iemand volledig overweldigd is, en het door zijn
toestand moeilijk is om dat op
een andere manier te uiten, is het begrijpelijk dat het resultaat een
autistische meltdown is.
ANTICIPEREN
Veel
mensen met autisme vertonen tekenen van onrust voordat ze een meltdown
krijgen, dit wordt ook wel de "rumble stage" genoemd.
Ze
kunnen tekenen van angst beginnen
te vertonen, zoals ijsberen, geruststelling zoeken door herhaaldelijk
vragen te stellen of lichamelijke tekenen vertonen, zoals schommelen of
heel stil worden. In dit stadium is er misschien nog een kans om een
meltdown te voorkomen.
Deel deze pagina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten